lees meer over het ACHT IS MEER DAN DUIZEND project
Iedere twee opeenvolgende hoofdstukken vormen steeds een paar: het Boek van Verandering omvat daarmee 32 paren. De twee gepaarde hexagrammen zijn elkaars tegengestelde. Het lijnenpatroon van het ene wordt in zijn geheel omgekeerd om het hexagram te vormen waarmee het gepaard is. Tevens zijn hun betekenissen tegengesteld en complementair.
Er zijn acht hexagrammen die symmetrisch zijn opgebouwd. Als je hun lijnenpatroon omkeert, is het resultaat identiek. Dit is het geval bij: 1. Creatie 2. Respons
27. Kaken 28. Grote Onbalans 29. Donker 30 Licht 61. Innerlijke Adel 62. Kleine Onbalans. Ze vormen vier paren waarin hun zes lijnen gespiegeld zijn: yin lijnen veranderen in yang, yang lijnen veranderen in yin. De illustraties van deze vier paren in de hieronder staande tekst (en in die van Naam en Beeld #1) hebben een gele achtergrondkleur.
De illustraties van de 28 paren waarbij de hexagrammen elkaars omkering zijn hebben een blauwe achtergrondkleur.
Het tweede deel van de I Ching - hoofdstuk 31 t/m 64 - opent met de twee hoofdstukken over het fundament van intermenselijke relaties: hoofdstuk 31. Resonantie of Wederzijdse Aantrekking en hoofdstuk 32. Bestendig of Duurzaam. Tien hoofdstukken verder volgen hoofdstuk 41. Vermindering en hoofdstuk 42. Vermeerdering. Deel 2 eindigt uiterst toepasselijk voor een boek over onophoudelijke verandering met hoofdstuk 63. Volbracht of Na de Voleindiging en hoofdstuk 64. Terug naar af of Voor de Voleindiging.
hoofdstuk 31. RESONANTIE - Meer boven Berg
de jongste dochter en de jongste zoon - de aantrekking tussen twee jonge mensen - het beeld van resonantie
hoofdstuk 32. BESTENDIG - Donder boven Wind
de oudste zoon en de oudste dochter - de bestendige relatie tussen twee oudere mensen
hoofdstuk 33. TERUGTREKKEN: Berg onder Hemel
het beeld van een grot - onherbergzame bergen onder een weidse hemel - de plek waar kluizenaars zich terugtrokken
hoofdstuk 34. GROTE MACHT: Donder boven Hemel
vader en de oudste zoon - mannelijke kracht
hoofdstuk 35. RECHT VOORUIT - Vuur boven Aarde
de zon recht boven - de zon op zijn hoogste plaats - de zon boven de aarde
hoofdstuk 36. HET LICHT VERDWENEN - Vuur onder Aarde
de zon is onder gegaan - nacht - winter
hoofdstuk 37. FAMILIE - Wind boven Vuur
een warme wind - de vertrouwde warmte van een familie, van een clan
hoofdstuk 38. VERVREEMDING - Vuur boven Meer
Vuur beweegt naar boven - Meer naar beneden - ze bewegen uit elkaar - het beeld van Vervreemding
hoofdstuk 39. HINDERNIS - Water boven Berg
een besneeuwde bergpas - mist in de bergen - bergen en rivieren - het beeld van een Hindernis
hindernis #1 hindernis #2
hoofdstuk 40. BEVRIJDING - Water onder Donder
een verfrissende onweersbui
hoofdstuk 41. VERMINDERING - Meer onder Berg
smelt- en regenwater uit de bergen verzamelt zich in een meer - water uit het meer verdampt, condenseert en valt als neerslag in de bergen - in beide gevallen vermindert er iets
hoofdstuk 42. VERMEERDERING - Wind boven Donder
Wind en Donder versterken elkaar - vermeerdering
hoofdstuk 43. DOORBRAAK - Meer boven Hemel
de bovenste yin lijn staat op het punt te gaan verdwijnen
hoofdstuk 44. ONTMOETEN - Hemel boven Meer
de onderste yin lijn staat op het punt binnen te komen
hoofdstuk 45. VERZAMELEN - Meer boven Aarde
water verzamelt zich op de aarde - water verzamelt zich in een meer
hoofdstuk 46. GROEI NAAR BOVEN - Aarde boven Wind / Hout
planten en bomen groeien vanuit de aarde naar boven
hoofdstuk 47. UITPUTTING - Water onder Meer
het water bevindt zich onder het meer - het water lekt weg - het beeld van Uitputting
hoofdstuk 48. REGENERATIE - Water boven Wind / Hout
regen valt op het groen - planten water geven - irrigatie - het beeld van Regeneratie
hoofdstuk 49. HET OUDE ACHTERLATEN - Vuur onder Meer
het vuur verdampt en water - het water blust het vuur - beeld van transformatie van het oude naar het nieuwe
hoofdstuk 50. HET NIEUWE OMARMEN - Vuur boven Wind / Hout
hout als brandstof voor vuur - het beeld van (geestelijke) voeding
hoofdstuk 51. ACTIE - twee maal het Donder trigram
een plotseling begin - een schok - het beeld van Actie
hoofdstuk 52. STILHOUDEN - twee maal het Berg trigram
stabiel en onverstoorbaar - het beeld van Stilhouden
hoofdstuk 53. GELEIDELIJK - Wind / Hout boven Berg
een oude boom op een bergflank of bergtop - langzaam en geleidelijk gegroeid
hoofdstuk 54. ONDERGESCHIKT - Donder boven Meer
de oudste zoon boven de jongste dochter - het beeld van uithuwelijken en ondergeschikt zijn
hoofdstuk 55. OVERVLOED - Donder boven Vuur
donder en bliksem - het beeld van Overvloed
hoofdstuk 56. TE GAST - Vuur boven Berg
op de bergtop is maar weinig brandstof - het vuur heeft een beperkte duur - de middelen van een reiziger of een gast zijn beperkt
hoofdstuk 57. ZACHTMOEDIG - twee maal het Wind / Hout trigram
de invloed van de wind is zacht maar indringend - de groei van planten, boven èn onder de grond is zacht maar indringend
hoofdstuk 58. VREUGDE - twee maal Meer trigram
spiegelend - terugkaatsend - relativerend - confronterend door humor - het beeld van Vreugde
hoofdstuk 59. VERSTROOIING - Wind boven Water
golven en schuim - het beeld van Verstrooiing
hoofdstuk 60. DISCIPLINE - Water boven Meer
water in een bassin - bedijking en begrenzing van water - het beeld van beperking en Discipline
hoofdstuk 61. INNERLIJKE WAARHEID - Wind boven Meer
wind beweegt het oppervlak van het water - zachtmoedig en vreugde gecombineerd - het hexagram als een open centrum
hoofdstuk 62. KLEINE ONBALANS - Donder boven Berg
het beeld van het hexagram is topzwaar en in onbalans - vergeleken bij hoofdstuk 28. Grote Onbalans is deze onbalans klein en noodzakelijk om het leven te doen bewegen
hoofdstuk 63. VOLBRACHT - Water boven Vuur
Vuur beweegt naar boven - Water beweegt naar beneden - ze ontmoeten elkaar in het midden. Er is een perfecte positionering van de twee trigammen, net zoals bij hoofdstuk 11. Vooruitgang. Er is tevens een perfecte mix tussen de yang lijnen van hoofdstuk 1. Creatie en de yin lijnen van hoofdstuk 2. Respons: beginnend bij een onderste yang lijn volgt er opeenvolging van lijnen die een perfecte afwisseling en ritme heeft.
hoofdstuk 64. TERUG NAAR AF - Vuur boven Water
Wanneer je iets wilt koken, is Vuur boven Water een onmogelijke opstelling. Vuur beweegt naar boven - Water beweegt naar beneden - ze bewegen uit elkaar in plaats van naar elkaar toe. Net zoals bij hoofdstuk 12. Stilstand. De zes lijnen vormen een mix van hoofdstuk 1. Creatie en hoofdstuk 2. Respons, maar lopen helemaal uit de pas. In plaats van een beginnende yang lijn is er een beginnende yin lijn. Hoofdstuk 63. Volbracht schets een ideale situatie - bij het laatste hoofdstuk 64. Terug naar Af begint het hele spel van verandering opnieuw!